weblogo

Fendert Lokaal Fendert Lokaal bewijst: papier werkt nog steeds

Anno 2018 lijkt digitaal hét toverwoord. Adverteer op Facebook, YouTube en nieuwssites en de klanten stromen binnen. De werkelijkheid blijkt anders. Dat ontdekte het Amerikaanse bedrijf Procter&Gamble, bekend van Pampers, Gilette, Dash en Oral-B. Het besloot een kwartaal lang 100 miljoen euro minder uit te geven aan digitale advertenties. En wat bleek? Het had nauwelijks gevolgen voor de verkopen. 

 

Foto: Precies vier jaar geleden brachten Tom Aarts (l) en Jan Willem van Bodegom de eerste Fendert Lokaal uit.

Eerlijk is eerlijk: websites en sociale media zijn enorm populair. Alleen is het aanbod zo groot, dat het onduidelijk is wie je als ondernemer met een digitale advertentie bereikt. Niet alle inwoners van Fijnaart zitten bijvoorbeeld op hetzelfde moment op Facebook als waarop jouw advertentie voorbij komt. Dat is weer een voordeel van een krant die huis aan huis wordt bezorgd. Op uitzondering van de enkeling met een ‘nee-nee-sticker’ na heeft iedereen de krant op de deurmat liggen. Als de inhoud dan ook nog interessant is, wordt de krant ook gelezen en de advertenties gezien.

Ondanks de populariteit van de digitale media is het bereik van huis-aan-huisbladen nog altijd zeer groot. Uit het jongste Nationaal Onderzoek Multimedia uit 2016 blijkt dat bijna 90% van de ondervraagden weleens een huis-aan-huisblad leest. Facebook zit op een kleine 80% gebruikers.

De grote kracht van huis-aan-huisbladen is het lokale karakter. Op dat gebied scoort Fendert Lokaal enorm goed. De krant brengt vrijwel alleen nieuws uit Fijnaart, Heijningen, Oudemolen en Zwingelspaan. Daardoor staat de inhoud dicht bij de lezers. De cijfers bewijzen dit ook. In 2015 hield Job Bienefelt in opdracht van het Zoomvliet College in Roosendaal een onderzoek naar het bereik van Fendert Lokaal. Daaruit bleek dat maar liefst 96,3% van de ondervraagden het blad leest. Papier werkt dus nog steeds en Fendert Lokaal helemaal!